east-sweden

Innovation för morgondagens lantbruk

Östergötland ska bli världsledande för ny teknik i morgondagens jordbruk. Den stora och spännande satsningen Agtech Sweden bygger upp en innovationsmiljö med fokus på digital teknik, artificiell intelligens och sakernas internet.

Med mål att bli världsledande

Robot som jobbar i lantbruket

Jordbruket genomgår en stor teknologisk omställningsprocess för tillfället. Utmaningarna är många. Och stora. Som en av Sveriges starkaste jordbruksregioner tänker Östergötland ta klivet in i det främsta ledet på den utvecklingsresan.

Initiativet Agtech Sweden, som grott och nu växer med Östergötland som bas, har en tydlig vision: satsningen ska bidra till att vår region blir världsledande inom jordbruksteknologi inom utvalda områden. Målet är en innovationsmiljö som inte bara genererar ny kunskap inom lantbrukstekniken. Med fokus på sensorer, digitalteknik, AI och sakernas internet ska vi också hitta nya vägar för affärs- och kompetensutveckling.

Agtech Sweden, med Vinnova som huvudfinansiär för den planerade budgeten på omkring 200 miljoner kronor, är ett led i regionens strategi för smart specialisering och samverkan är en grundpelare – där näringsliv, forskning och offentlig verksamhet går hand i hand. Bakom initiativet finns idag cirka 100 olika organisationer, däribland Region Östergötland, Hushållningssällskapet, Vreta Kluster, Linköping Science Park, Visual Sweden och AgroÖst. Linköpings universitet och Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) är initiativets värdorganisation. På länken här under kan du läsa mer om den spännande satsningen.

Läs mer om Agtech Sweden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs gärna också

Region Östergötlands logotyp

East Sweden

East Sweden är ett varumärke som används för att profilera Östergötland och attrahera besökare, invånare och företag till regionen. Region Östergötland ansvarar för arbetet med East Sweden i nära samarbete med bland annat näringslivet, kommuner, Linköpings universitet och Östsvenska handelskammaren.

Sociala medier