east-sweden

Bred samling kring näringslivs- och innovationsstrategin

På onsdagen gick startskottet för genomförandet av Östergötlands nya näringslivs- och innovationsstrategi.

Då bjöd Region Östergötland in till gemensam kick-on med över 120 deltagare från bland annat offentliga aktörer, näringsliv, akademi och kommuner. Näringslivs- och innovationsstrategin beslutades av regionutvecklingsnämnden i slutet av mars och har arbetats fram i bred samverkan, och med stort engagemang, från offentliga aktörer, näringsliv, akademi, arbetsmarknadens parter, kommuner och civilsamhälle. Och nu ska den omsättas i handling.

- Det är nu det börjar, säger Richard Widén, regionutvecklingsdirektör i Region Östergötland. Arbetet med den här strategin har väckt intresse runt om i landet och vi har hittat tre tydliga styrkeområden där Östergötland verkligen sticker ut. Det är områden som ger oss möjlighet att ta en tydlig riktning framåt.

Startskottet för det gemensamma arbetet med näringslivs- och innovationsstrategin gick i form av en kick on på onsdagen, med mer än 120 deltagare. De styrkeområden som har definierats i den nya strategin har en tydlig koppling till starka forskningsområden och på scen deltog bland andra Jan-Ingvar Jönsson, rektor vid Linköpings universitet, och Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering – ett av de definierade styrkeområdena i strategin.

Strategin är en nyckel till att veta vad som är attraktivt för en region, säger Jan-Ingvar Jönsson. Det handlar om hur man kan få en samhällsutveckling som är baserad på kunskap.

Strategier är otroligt viktiga för en region, säger Anders Ynnerman. Östergötland har enorma styrkeområden och vi har identifierat de områden där det finns en stor potential, både för forskningen och för näringslivet, att utvecklas och ta den ledarrollen som vi förtjänar. Vi har en ny era framför oss när det gäller nya teknologier.

Målet med näringslivs- och innovationsstrategin är ett konkurrenskraftigt och inkluderande näringsliv som skapar arbetstillfällen och bidrar till ett hållbart samhälle, och den samlade bilden under dagen var strategin är en bra vägvisare för framtida satsningar och beslut.

Östergötland är bra att verka i, säger Per-Olof Marklund, Saab Aeronautics, en av deltagarna under onsdagens kick on. Strategin är viktig för att den pekar ut vissa saker, där kompetensförsörjning är den absolut viktigaste delen. Vi behöver kunna omsätta ny teknologi till produkter och tjänster och det kan vi bara göra om vi jobbar gemensamt. Täta samarbeten mellan akademi, startups och näringsliv som vi har i Östergötland leder till produktutveckling.

Näringslivs- och innovationsstrategin Länk till annan webbplats. har sju delmål som är kopplade till fyra strategiska områden och tre regionala styrkeområden.

De strategiska områdena är företagsutveckling, investering och etablering, kompetensförsörjning och innovation.

Styrkeområdena Länk till annan webbplats. är visuell intelligens och sammankopplade teknologier, innovativa material och produktionsmetoder och hållbara systemlösningar och miljöteknik.

Region Östergötlands logotyp

East Sweden

East Sweden är ett varumärke som används för att profilera Östergötland och attrahera besökare, invånare och företag till regionen. Region Östergötland ansvarar för arbetet med East Sweden i nära samarbete med bland annat näringslivet, kommuner, Linköpings universitet och Östsvenska handelskammaren.

Sociala medier